Kako izgleda odrastanje s ADHD-om – i zašto rana podrška čini razliku4 min čitanja

Djeca s ADHD-om (poremećajem pažnje s hiperaktivnošću) često se suočavaju s okolinom koja ih vidi prvenstveno kroz njihove izazove, a ne kroz njihove snage. To može ostaviti duboke tragove koje nose i kad odrastu – čak i ako su naizgled “naučili funkcionirati”.

Odrasli s ADHD-om nisu “neorganizirani” ili “nemotivirani”. Mnogi od njih su samo preživjeli godine kritika, nerazumijevanja i osjećaja nepripadanja. Ako želimo graditi društvo koje njeguje različitosti, moramo početi bolje razumijevati i podržavati neurodivergentne osobe – počevši od djetinjstva.

Što se dogodi kad odrastate s tisućama negativnih komentara?

Neki stručnjaci, poput dr. Russella Barkleyja, procjenjuju da djeca s ADHD-om tijekom odrastanja prime i do 20.000 više negativnih komentara nego njihovi neurotipični vršnjaci (Barkley, 2008).

To nisu samo “male opaske”, već poruke koje oblikuju identitet i poimanje sebe.

Što odrasli s ADHD-om često nose sa sobom?

Nisko samopouzdanje
Godine kritike ostavljaju poruku: “Nisi dovoljno dobar.” Istraživanja pokazuju da odrasli s ADHD-om često imaju narušenu sliku o sebi (Knouse i Mitchell,  2015), što može ograničiti njihov profesionalni i osobni razvoj.

Veći rizik za teškoće mentalnog zdravlja
ADHD u odrasloj dobi povezan je s većom pojavnosti depresije, anksioznosti i stresa (Biederman, i sur., 2006). Dugotrajna izloženost negativnim porukama tijekom djetinjstva dodatno pojačava ovaj rizik.

Osjećaj da ne pripadaju
Studije pokazuju da mnoge neurodivergentne osobe razvijaju osjećaj izolacije i socijalne anksioznosti zbog konstantnog doživljaja neprihvaćenosti (Hinshaw i Scheffler, 2014).

Perfekcionizam ili izbjegavanje zadataka
Strah od neuspjeha može dovesti do tzv. “odgođene izvedbe”, gdje osoba odgađa zadatke iz perfekcionističkog straha (Tuckman, 1991), čime se ciklus frustracije nastavlja.

Emocionalna disregulacija
Emocionalne reakcije kod ADHD-a često su intenzivne, a povezane su s neurobiološkim razlikama u procesiranju emocija, kao i time da se djecu često ne shvaća ozbiljno kada ih nešto pogađa i ne nude im se načini procesiranja emocija koji im odgovaraju (Shaw, i sur., 2014). Kombinacija ovih bioloških i naučenih faktora poput nerazumijevanja okoline čini ih još izraženijima.

Poteškoće u profesionalnom životu
Istraživanja potvrđuju da mnogi odrasli s ADHD-om imaju problema s održavanjem posla, planiranjem i samopouzdanjem na radnom mjestu (Barkley, i sur., 2006), što nerijetko vodi do izgaranja.

Zašto je rana podrška ključna?

Da bismo spriječili da djeca s ADHD-om jednog dana postanu odrasli koji nose nevidljive rane, važno je na vrijeme prepoznati simptome i pružiti podršku koja ne poručuje ”ti si kriv_a” ili ”ti si loš_a” već postoje načini da tvoje specifičnosti budu doživljene, da su tvoje potrebe uzete u obzir na način koji ti odgovara, a uz granice koje su zdrave za tebe i uz poštivanje tuđih granica. 

To ne znači “popustiti” – već razumjeti. Prilagoditi se. Učiniti prostor sigurnim.

Umjesto da naglašavamo ono što ne ide, trebali bismo graditi na onome što ide., a za ono što ne ide pružati razumne prilagodbe.  ADHD ne mora biti prepreka. Može biti drugačiji put – ako ih ne iscrpimo na startu.

Ako ste roditelj, učitelj, kolega ili prijatelj – vaša podrška može napraviti ogromnu razliku. Pitajte, slušajte, informirajte se kod stručnjaka koji se puno bave ovim temama i potražite pomoć stručnjaka ako biste voljeli pružiti podršku, a ne znate kako ili vaše dosadašnje metode ne daju rezultate koje očekujete.

Ivona Hemen Erdeli, mag.psych. 

 Korištena literatura:

  • Barkley, R. A. (2008). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment.
  • Biederman, J., Faraone, S. V., Spencer, T. J., Mick, E., Monuteaux, M. C., i Aleardi, M. (2006). Functional impairments in adults with self-reports of diagnosed ADHD: A controlled study of 1001 adults in the community. Journal of Clinical Psychiatry, 67(4), 524-540.
  • Hinshaw, S. P.,  Scheffler, R. M. (2014). The ADHD Explosion: Myths, Medication, Money, and Today’s Push for Performance.
  • Knouse, L. E., i Mitchell, J. T. (2015). “Incidental emotion regulation in adult ADHD.” Cognitive Therapy and Research.
  • Shaw, P., Stringaris, A., Nigg, J., i Leibenluft, E. (2014). Emotion dysregulation in attention deficit hyperactivity disorder. American Journal of Psychiatry, 171(3), 276-293. 
  • Tuckman, B. W. (1991). “The development and concurrent validity of the procrastination scale.” Educational and Psychological Measurement.