Djeca s ADHD-om (poremećajem pažnje s hiperaktivnošću) često se suočavaju s okolinom koja ih vidi prvenstveno kroz njihove izazove, a ne kroz njihove snage. To može ostaviti duboke tragove koje nose i kad odrastu – čak i ako su naizgled “naučili funkcionirati”.
Odrasli s ADHD-om nisu “neorganizirani” ili “nemotivirani”. Mnogi od njih su samo preživjeli godine kritika, nerazumijevanja i osjećaja nepripadanja. Ako želimo graditi društvo koje njeguje različitosti, moramo početi bolje razumijevati i podržavati neurodivergentne osobe – počevši od djetinjstva.
Neki stručnjaci, poput dr. Russella Barkleyja, procjenjuju da djeca s ADHD-om tijekom odrastanja prime i do 20.000 više negativnih komentara nego njihovi neurotipični vršnjaci (Barkley, 2008).
To nisu samo “male opaske”, već poruke koje oblikuju identitet i poimanje sebe.
Što odrasli s ADHD-om često nose sa sobom?
➡ Nisko samopouzdanje
Godine kritike ostavljaju poruku: “Nisi dovoljno dobar.” Istraživanja pokazuju da odrasli s ADHD-om često imaju narušenu sliku o sebi (Knouse i Mitchell, 2015), što može ograničiti njihov profesionalni i osobni razvoj.
➡ Veći rizik za teškoće mentalnog zdravlja
ADHD u odrasloj dobi povezan je s većom pojavnosti depresije, anksioznosti i stresa (Biederman, i sur., 2006). Dugotrajna izloženost negativnim porukama tijekom djetinjstva dodatno pojačava ovaj rizik.
➡ Osjećaj da ne pripadaju
Studije pokazuju da mnoge neurodivergentne osobe razvijaju osjećaj izolacije i socijalne anksioznosti zbog konstantnog doživljaja neprihvaćenosti (Hinshaw i Scheffler, 2014).
➡ Perfekcionizam ili izbjegavanje zadataka
Strah od neuspjeha može dovesti do tzv. “odgođene izvedbe”, gdje osoba odgađa zadatke iz perfekcionističkog straha (Tuckman, 1991), čime se ciklus frustracije nastavlja.
➡ Emocionalna disregulacija
Emocionalne reakcije kod ADHD-a često su intenzivne, a povezane su s neurobiološkim razlikama u procesiranju emocija, kao i time da se djecu često ne shvaća ozbiljno kada ih nešto pogađa i ne nude im se načini procesiranja emocija koji im odgovaraju (Shaw, i sur., 2014). Kombinacija ovih bioloških i naučenih faktora poput nerazumijevanja okoline čini ih još izraženijima.
➡ Poteškoće u profesionalnom životu
Istraživanja potvrđuju da mnogi odrasli s ADHD-om imaju problema s održavanjem posla, planiranjem i samopouzdanjem na radnom mjestu (Barkley, i sur., 2006), što nerijetko vodi do izgaranja.
Da bismo spriječili da djeca s ADHD-om jednog dana postanu odrasli koji nose nevidljive rane, važno je na vrijeme prepoznati simptome i pružiti podršku koja ne poručuje ”ti si kriv_a” ili ”ti si loš_a” već postoje načini da tvoje specifičnosti budu doživljene, da su tvoje potrebe uzete u obzir na način koji ti odgovara, a uz granice koje su zdrave za tebe i uz poštivanje tuđih granica.
To ne znači “popustiti” – već razumjeti. Prilagoditi se. Učiniti prostor sigurnim.
Umjesto da naglašavamo ono što ne ide, trebali bismo graditi na onome što ide., a za ono što ne ide pružati razumne prilagodbe. ADHD ne mora biti prepreka. Može biti drugačiji put – ako ih ne iscrpimo na startu.
Ako ste roditelj, učitelj, kolega ili prijatelj – vaša podrška može napraviti ogromnu razliku. Pitajte, slušajte, informirajte se kod stručnjaka koji se puno bave ovim temama i potražite pomoć stručnjaka ako biste voljeli pružiti podršku, a ne znate kako ili vaše dosadašnje metode ne daju rezultate koje očekujete.
Ivona Hemen Erdeli, mag.psych.
Korištena literatura:
