Darivanje često vežemo uz tradiciju i obilježavanje važnih događaja, primjerice, blagdana, rođendana, rođenja, uspjeha, i slično. Ono naizgled može djelovati vrlo jednostavno – želimo iskazati ugodne emocije prema nekome pa im nešto darujemo. No, proces darivanja sam po sebi može biti složen i uključivati razne misaone, ponašajne i emocinalne reakcije, poput planiranja, razmišljanja o društvenim normama, o odnosu koji imamo s nekim, te istovremeno može izazivati ugodne, ali i neugodne emocije, poput veselja i tjeskobe. Stoga, iako na prvo djeluje vrlo jednostavno, darivanje može različito utjecati na našu psihološku dobrobit. Zbog čega onda darujemo i kako to utječe na nas?
Jedan od glavnih razloga zbog kojih darujemo je želja za učvršćivanjem ili produbljivanjem odnosa s nekim, kroz iskazivanje zahvalnosti, dragosti ili brige koju imamo prema toj osobi. Darivanje istovremeno djeluje kao vanjski izraz emocija koje imamo prema njima te kao unutarnji dokaz samima sebi o tome što nam netko znači i koju vrijednost taj odnos ima za nas. Uz to, osim što darivanjem nešto poklanjamo drugome, istovremeno dobivamo puno za sebe – darivanjem možemo zadovoljiti svoje potrebe za validacijom, za potvrdom bliskosti koju osjećamo te za izražavanjem vlastitih vrijednosti i želja. Primjerice, ako nekome poklonimo nešto za što smo se potrudili i taj poklon pokazuje da smo pomno slušali drugu osobu dok je pričala o svojim interesima, to šalje poruku o našim vrijednostima, načinu na koji gradimo odnose i koliko smo investirani. Time možemo graditi međusobno razumijevanje i veći osjećaj bliskosti s obje strane. Istraživanja su čak pokazala da je osjećaj zadovoljstva koji dobivamo iz darivanja bliskoj osobi često snažniji i dugotrajniji od sreće koje osjetimo kada poklon dobijemo. Kreiranje sreće nama bliske osobe, osobito kada u to uložimo trud, može u nama izazvati kemijske reakcije vezane za nagradu te potakntui snažan i stabilan osjećaj osobnog zadovoljstva.
Međutim, darivanje ima svoje izazove. Pritisak koji osobe mogu osjetiti u procesu odabiranja poklona može izazivati stres i strah vezan za to kako će osoba reagirati na dar i jesmo li dobro procijenili što bi joj se moglo svidjeti. Društvene norme i osobna čekivanja mogu pojačati taj stres i komplicirati proces odabiranja poklona, jer sa sobom donose pitanja poput novčane vrijednosti dara i konteksta odnosa. Primjerice, skupi pokloni bi se u nekim situacijama mogli interpretirati kao znak pažnje, a u drugima kao pretjerivanje, a pokloni manje novčane vrijednosti bi se u nekim situacijama mogli interpretirati kao vrijedniji, a u drugima kao uvredljivi. Primjerice, ako u početku veze jedna osoba drugoj pokloni vrlo skupi poklon, druga se može osjećati pod pritiskom da mora uzvratiti više nego što je u tom trenutku spremna investirati. Zbog toga se često javlja pitanje kako odabrati prikladan dar?
Proces odabiranja poklona podrazumijeva razmišljanje o karakteristikama, vrijednostima, željama i potrebama druge osobe, čime iskazujemo svoj interes prema njima te trud koji smo spremni uložiti u odnos. To čini darivanje više osobnim i jača osjećaj bliskosti. Vjerujem da nam je većini poznata razlika između osjećaja bliskosti koji imamo prema nekome tko nam pokloni nešto o čemu smo neko vrijeme pričali da želimo, naspram osjećaja koji imamo kada dobijemo poklon paket za tuširanje koji smo dan prije vidjeli u dućanu. Darivanje za primatelja dara ima vrijednost koja nadilazi novčanu vrijednost samog dara, a to je vrijednost razumijevanja osobe i obilježavanja odnosa s njom:
Razumijevanje načina na koje darivanje utječe na nas i na osobe kojima darujemo, može pomoći da lakše navigiramo period darivanja te u njemu doživimo veće zadovoljstvo i sreću. Ako pristupite odabiranju poklona sa sviješću i namjerom da obilježite odnos koji imate s drugom osobom te pri tome izrazite svoje vrijednosti i vrijednosti druge osobe, darivanje može imati dugotrajan, pozitivan utjecaj na vas i na vaš odnos sa bliskom osobom. Nije poanta poklon, nego odnos koji gradite.