Psihologija darivanja – kako odabrati dobar poklon i što time poklanjamo sebi?5 min čitanja

Darivanje  često vežemo uz tradiciju i obilježavanje važnih događaja, primjerice,  blagdana, rođendana, rođenja, uspjeha, i slično.  Ono naizgled može djelovati vrlo jednostavno – želimo iskazati ugodne emocije prema nekome pa im nešto darujemo. No, proces darivanja sam po sebi može biti složen i uključivati razne misaone, ponašajne i emocinalne reakcije, poput planiranja, razmišljanja o društvenim normama, o odnosu koji imamo s nekim, te istovremeno može izazivati ugodne, ali i neugodne emocije, poput veselja i tjeskobe. Stoga, iako na prvo djeluje vrlo jednostavno, darivanje može različito utjecati na našu psihološku dobrobit. Zbog čega onda darujemo i kako to utječe na nas?

Jedan od glavnih razloga zbog kojih darujemo je želja za učvršćivanjem ili produbljivanjem odnosa s nekim, kroz iskazivanje zahvalnosti, dragosti ili brige koju imamo prema toj osobi. Darivanje istovremeno djeluje kao vanjski izraz emocija koje imamo prema njima te kao unutarnji dokaz samima sebi o tome što nam netko znači i koju vrijednost taj odnos ima za nas. Uz to, osim što darivanjem nešto poklanjamo drugome, istovremeno dobivamo puno za sebe – darivanjem možemo zadovoljiti svoje potrebe za validacijom, za potvrdom bliskosti koju osjećamo te za izražavanjem vlastitih vrijednosti i želja. Primjerice, ako nekome poklonimo nešto za što smo se potrudili i taj poklon pokazuje da smo pomno slušali drugu osobu dok je pričala o svojim interesima, to šalje poruku o našim vrijednostima, načinu na koji gradimo odnose i koliko smo investirani. Time možemo graditi međusobno razumijevanje i veći osjećaj bliskosti s obje strane. Istraživanja su čak pokazala da je osjećaj zadovoljstva koji dobivamo iz darivanja bliskoj osobi često snažniji i dugotrajniji od sreće koje osjetimo kada poklon dobijemo. Kreiranje sreće nama bliske osobe, osobito kada u to uložimo trud, može u nama izazvati kemijske reakcije vezane za nagradu te potakntui snažan i stabilan osjećaj osobnog zadovoljstva.

Međutim, darivanje ima svoje izazove. Pritisak koji osobe mogu osjetiti u procesu odabiranja poklona može izazivati stres i strah vezan za to kako će osoba reagirati na dar i jesmo li dobro procijenili što bi joj se moglo svidjeti. Društvene norme i osobna čekivanja mogu pojačati taj stres i komplicirati proces odabiranja poklona, jer sa sobom donose pitanja poput novčane vrijednosti dara i konteksta odnosa. Primjerice, skupi pokloni bi se u nekim situacijama mogli interpretirati kao znak pažnje, a u drugima kao pretjerivanje, a pokloni manje novčane vrijednosti bi se u nekim situacijama mogli interpretirati kao vrijedniji, a u drugima kao uvredljivi. Primjerice, ako u početku veze jedna osoba drugoj pokloni vrlo skupi poklon, druga se može osjećati pod pritiskom da mora uzvratiti više nego što je u tom trenutku spremna investirati. Zbog toga se često javlja pitanje kako odabrati prikladan dar?

Proces odabiranja poklona podrazumijeva razmišljanje o karakteristikama, vrijednostima, željama i potrebama druge osobe, čime iskazujemo svoj interes prema njima te trud koji smo spremni uložiti u odnos. To čini darivanje više osobnim i jača osjećaj bliskosti. Vjerujem da nam je većini poznata razlika između osjećaja bliskosti koji imamo prema nekome tko nam pokloni nešto o čemu smo neko vrijeme pričali da želimo, naspram osjećaja koji imamo kada dobijemo poklon paket za tuširanje koji smo dan prije vidjeli u dućanu. Darivanje za primatelja dara ima vrijednost koja nadilazi novčanu vrijednost samog dara, a to je vrijednost razumijevanja osobe i obilježavanja odnosa s njom:

  1. Istraživanja su pokazala da ljudi više cijene ako dobiju nešto što su spomenuli da žele, nego potpuno iznenađenje. Ako osobi poklonite nešto što je prije iskazala ili spomenula da želi, čin odabiranja poklona doživljava kao odraz vašeg obzira i toga što ste ju slušali. Pri tome ne morate osobu direktno pitati što želi, već možete povremeno zapisivati u mobitel što joj se sviđa pa u vrijeme darivanja pogledati te bilješke. Npr. ako netko često spominje svoj najdraži kolač, možete im ga pripremiti ili ih odvesti u slastičarnu na taj kolač.
  2. Slično tako, istraživanja su pokazala da ljudi u prosjeku više cijene poklone koji su praktični i u skladu s onime što im treba, nego poklone koji imaju veću novčanu vrijednost, ali su manje praktični. Međutim, važno je uzeti u obzir individualne karakteristike osobe kojoj darujemo, npr. osoba koja je pod financijskim stresom bi mogla osjetiti pritisak ili krivnju zbog skupog poklona, ali osoba koja preferira skupe predmete bi možda više cijenila poklon veće novčane vrijednosti od ručno izrađenog poklona. 
  3. Neka istraživanja su pokazala da ljudi ponekad više cijene iskustvene poklone nego materijalne. Primjerice, ako znate da osoba voli wellness, možete joj pokloniti kupon za masažu ili toplice, možete kupiti kartu za izvođača kojeg voli, tečaj slikanja, i slično. Time ujedno otvarate priliku za stvaranje novih zajedničkih sjećanja ako odlučite ići zajedno. 

Razumijevanje načina na koje darivanje utječe na nas i na osobe kojima darujemo, može pomoći da lakše navigiramo period darivanja te u njemu doživimo veće zadovoljstvo i sreću. Ako pristupite odabiranju poklona sa sviješću i namjerom da obilježite odnos koji imate s drugom osobom te pri tome izrazite svoje vrijednosti i vrijednosti druge osobe, darivanje može imati dugotrajan, pozitivan utjecaj na vas i na vaš odnos sa bliskom osobom. Nije poanta poklon, nego odnos koji gradite.

Valentina Čarapina, mag.psych.